مستندنگاری بافت های تاریخی در خانه اندیشمندان علوم انسانی

مجله فرهنگی هنری بخارا، نشستی با موضوع؛ شب زواره (مسجد پامنار) را با سخنرانی، فریبا سعیدی انارکی، محمد علی عظیمیان، فتح‌الله نیازی، محمد یاری، احمد محیط طباطبایی و علی دهباشی برگزار می‌کند.

زواره از شهرهای کهن ایران است که پیشینه آن به قبل از اسلام باز می‌گردد و می‌توان گفت که از بقایای هفت شهر لیلاز است. نام آن از نام برادر رستم، زواره، گرفته شده‌است. در آن بناهای تاریخی همچون منار در مسجد امام حسن مجتبی (مسجد پامنار)، قلعهٔ سنگ بست و مسجد جامع چهار ایوانی (قدیمی‌ترین مسجد چهار ایوانی کشور با بیش از۷۰۰ سال قدمت) وجود دارد

شب زواره (مسجد پامنار) شنبه ۳۰ شهریور ماه ۱۳۹۷، ساعت ۱۷ در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. در این نشست محمد یاری در مورد تکنیک های مستندنگاری در بافت های تاریخی پرداخت. از نظر وی بافت های تاریخی ایران با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در زمینه مستندنگاری، نیاز به مستندنگاری سه بعدی دارد. در ادامه با نمایش مدل های سه بعدی بافت تاریخی زواره به مزیت های این روش اشاره نمود.

لازم به ذکر است در پروژه مستندنگاری شهر زواره برای مستندنگاری و معرفی بافت تاریخی این شهر ابتدا بخش مرکز شهر با استفاده از تکنیک پهپاد فتوگرامتری، به صورت سه بعدی تهیه شده بود. و در مرحله بعد بخش های مختلف شهر با استفاده از کوادکوپتر عکس برداری و در نهایت سامانه گردشگری مجازی بافت تاریخی این شهر آماده شده بود.