سخنرانی در مورد محتواهای دیجیتالی برای موزه ها در موزه ملی ایران

برگزاری نشست “تولید محتواهای دیجیتالی برای موزه ها” در موزه ملی ایران

روز یکشنبه دهم دیماه 97 نشست تخصصی با عنوان: “تولید محتواهای دیجیتالی برای موزه ها” (تجارب موزه ملی ایران) با سخنرانی “محمد یاری” در تالار سخنرانی موزه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موزه ملی، این نشست با همکاری موزه ملی ایران، کمیته ملی موزه های ایران “ایکوم” و شرکت میراث آرکا برپا شد. محمد یاری که طی 4ساله گذشته با اجرا و مدیریت پروژه های مستندنگاری در میراث فرهنگی، اتفاقات نویی را در این زمینه رقم زده است، در این سخنرانی ابتدا در مورد تغییرات شکل گرفته در زمینه محتوا توضیحاتی داده و سپس با تعریف محتواهای دیجیتالی به انواع محتوای دیجیتالی و کیفیت و ارزش چنین محتواهایی اشاره نمود.
🔹 ایشان همچنین در خصوص ضرورت محتوای دیجیتالی در موزه ها به دلیل فزونی حجم اطلاعات در این اماکن و نیاز به ساده سازی و روش های متنوع برای جذب و درگیر کردن مخاطب و امکان معرفی تمام اشیا و نیز ایجاد یک حفاظت پایدار با دیجیتالی سازی توضیحاتی ارائه داد.
🔸محمد یاری در ادامه به معرفی محتواهای دیجیتالی در موزه ها و تجارب چهار سال گذشته در این زمینه برای موزه ملی ایران پرداخته و گفت: تکنیک های مختلفی وجود دارد که برخی از آنها نیز در موزه ملی ایران اجرایی شده است، تکنیک هایی چون: طراحی و ساخت گالری های مجازی موزه ها، واقعیت مجازی در موزه ها، تصاویر آناگلیف، اسکن سه بعدی اشیاء موزه، تهیه مولاژ با استفاده از پرینترهای سه بعدی، عکاسی گیگاپیکسلی از آثار موزه ای، کتاب های دیجیتالی، ویترین های هولوگرام سه بعدی، واقعیت افزوده در موزه ها و…
🔹ایشان تاکید داشت: بهره گیری از فن آوری های نوین و تولید محتواهای دیجیتالی در موزه ها، باعث انتقال مفاهیم میراث فرهنگی، جذاب نمودن موزه برای مخاطبان به ویژه کودکان، کمک به نقش راهنمایان موزه و تسهیل در انتقال مفاهیم به گردشگران خارجی می شود.
🔸این سخنرانی با برشمردن مزیت های محتواهای دیجیتالی از جمله: انفرادی کردن آموزشها، بهبود کیفیت در انتقال مفاهیم، ایجاد فرصتهای برابر، ملموس و عینی کردن یادگیری، برانگیختن حس کنجکاوی و تفکر خلاق… به پایان رسید.